• Velkommen til Erik Amlie sin TAF-blogg!

    Mitt navn er Erik Amlie og jeg er lærling i CNC-maskinarbeiderfaget. Jeg går på Porsgrunn VGS linja TAF(Tekniske allmenne fag). TAF er et 4-årig videregående utdannelses løp som fordyper seg i realfag og yrkesfag.

    Denne bloggen har som hensikt og dokumentere min lærlingstid og bedømme min faglige forståelse innenfor CNC-maskinarbeiderfaget.

Arbeidet:
Arbeidet gikk ut på å fullføre en dreid del som skulle ha en hullsirkel og et innvendig kilespor i seg. Delen hadde ingen tegninger, og vi brukte en ødelagt del som mal for jobben.


Planlegging:
Plan:
1. Spenne opp og nulle aksene.
2. Bore 8x Ø11 gjennomgående hull og forsenke Ø18x15mm.
3. Knekke kanter.
4. Dreie dor for pressing av kilespor.
5. Frese spor i doren der kilesporbrotsjen skal ligge imot.
6. Brosje kilesporet.
7. Knekke kanter.


Planleggingen var ikke veldig stor for jobben da det var viktigst å bruke god tid på å fastsette hullsirkelens diameter og dimensjonene på kilesporet.

HMS:


Verktøy:
-      Skyvelære
-      Senterbor
-      Ø11 HSS bor
-      Ø6 HM pinnefres
-      Ø20 HM pinnefres
-      Utvendig holder for DCGT skjær
-      Analogt måleur
-      3-punkts selvsentrerende chuck.


Faglige detaljer:
Skjæremeter:
Dreiing:
200 m/min
Mating: 0,2 mm/o
Fresing:
25 m/min
Mating: 400mm/min
Kilesporbrotsj:
Her var det ingen spesifikke data, men vi startet med små kutt på under en tier og avsluttet med kutt på opptil 1mm. Under Brotsjingen var det ekstremt viktig å bruke skjæreolje og passe på at alt var godt sentrert.

Gjennomføre:
Vi startet med å spenne opp delen i en chuck spent ned på fresebordet, og nullet aksene:


Deretter boret vi hullsirkelen og forsenket hullene:


Så knakk vi kantene, spente ut delen fra fresen og spente den i dreibenken. Når den var spent opp brukte jeg et analogt måleur for å stille inn toppsleiden til konen innvendig i delen:


Når toppsleiden var stilt inn fant jeg et doremne og spente det opp i dreibenken:


Så planet jeg begge aksene og dreide konen og prøvde på med delen sånn at jeg så at konen sentrerte delen godt på seg samtidig som at det meste av krefter ble tatt opp av kanten der delen skulle stå imot på konen:


Når dreiinga var gjort spente vi opp delen i skrustikka på fresen og stilte inn aksene:


Deretter freste vi ut sporet kilesporbrotsjen skulle gå i:


Etter det kunne vi starte og brosje kilesporet ved å gradvis øke kyttdybden til brotsjen ved å legge inn shims  bak brotsjen etter hvert kutt. Brotsjinga gjorde vi i en stor hydraulisk presse:


                                                              


Etter brotsjinga filte vi skarpe kanter og arbeidet var fullført.



Konklusjon:
Delen ble som den skulle og jeg lærte noen nye produksjonsmetoder.
Produksjonsplanen jeg lagde funket grovt sett, og neste gang vil jeg lage den mer detaljert.

Læringsmål:
·         planlegge arbeidet i tråd med tegningsgrunnlag og prosedyrer
·         velge og bruke verneutstyr i tråd med arbeidsoppgave
·         velge og bruke materialer i tråd med arbeidsoppgave og gjøre rede for materialegenskapene
·         velge, klargjøre og bruke CNC-maskiner og utstyr tilpasset produksjonsoppgaven
·         velge og bruke måleverktøy til arbeidsoppgaven
·         programmere CNC-maskiner i tråd med tegningene og arbeidsoppgaven
·         simulere, feilsøke, justere og optimalisere programmer
·         spenne opp arbeidsstykke i tråd med prosedyrer og sikkerhetsrutiner
·         velge skjæreverktøy og skjæredata i samsvar med arbeidsoppgave
·         vurdere behov for grading av deler og utføre grading
·         gjøre rede for produksjonsprosesser fra emne til ferdig del
·         tolke og forklare tegningsgrunnlag


0 Response for the "Innvendig Kilespor"

Legg inn en kommentar